מהן תכניות בנין עיר?

בעשורים האחרונים תחום הנדל"ן מעסיק לא מעט ישראלים, בין אם מדובר בפרויקטים שונים של התחדשות עירונית, רכישת בית חדש ועד אל הבית הנוכחי שבבעלות הישראלים (או שלא). בתחום הנדל"ן ישנם גם לא מעט מאפיינים שונים, אשר משפיעים בצורה ניכרת על תשלום היטלי שבח, על אופי הבנייה וכמובן על עלויות הנכס. אך לא מעט מהמאפיינים הללו טמונים בתוכנית בניין עיר, בה ניתן למצוא פירוט מלא של אופי הבנייה המותר, זכויות הבנייה ועוד. לכן מומלץ לדעת מה מכיל מסמך שכזה וללמוד עליו באתרים כמו https://netivey-hakama.co.il , בין אם נבקש לרכוש דירה חדשה ולהכיר את השיפוץ המותר בה ועד לשימוש המותר במבנה או בשטח.

רציונל ונקודות עיקריות

על מנת לעשות שימוש ראוי ונכון בשטחי המדינה, חוקק חוק תכנון ובנייה בשנת 1965 והוא קבע כי לא ניתן לעשות שימוש על הקרקע ללא אישור של הוועדה המקומית לבנייה הכפופה לתוכנית בניין עיר(תב"ע). כך ניתן לעקוב אחר תוכניות הבנייה השונות, אך גם ניתן לעשות סדר וחלוקה של השטח גם על פי אזורי מגורים, מסחר, תעשייה ועוד. תוכנית בניין עיר כוללת בתוכה תשריט גרפי עם המפה של אזור ובו מסומנות התוכניות הרלוונטיות לכל שכונה ואזור בעיר. מסמך זה גם נחשב למסמך משפטי ובו שכן בתוכו ניתן למצוא לא רק שרטוט גרפי לכל האזורים הרלוונטיים, אלא גם אישורים כמו זכויות הבנייה, אחוזי בנייה מותרים, מספר קומות ועוד.

למה חשוב לבדוק תב"ע ואילו עוד תוכניות קיימות

כמובן שתוכנית התב"ע היא איננה התוכנית היחידה המורה על אופי בנייה ועל חלוקת אזורים, אלא מעלייה קיימות עוד מספר תוכניות כאשר תוכנית העל נקראת "תוכנית מתאר ארצית". כך שכל תוכניות התב"ע המקומיות, כפופות בסופו של דבר לבנייה ארצית כמו למשל תכנון בנייה של רכבת קלה בעיר כזו או אחרת יכפיף את תוכנית התב"ע באזור המיועד לתוכנית הארצית. כך ניתן יהיה לבנות מבני מגורים באזורים שאינם מתנגשים עם מסילת הרכבת או לבנות בנייני מגורים בקרבת שדה תעופה. בדיקה של תוכנית בניין עיר תהיה חשובה גם עבור משקיעים וגם עבור בעלי הדירות, כך ניתן יהיה להכיר תכנון של כבישים חדשים, שיפוץ על פי זכויות הבנייה ועוד.


Posted

in

by

Tags: