השקעות נדל"ן בחו"ל

רמת האינפלציה הגבוהה לא תיעלם בקרוב ומה שקורה בישראל קורה ביתר שאת בארה"ב ובאירופה. הגורמים לאינפלציה שונים ועשויים להיחלש עם הזמן כמו הבעיה בשרשרת האספקה בשל הקורונה, המלחמה באוקראינה, עלויות הייצור ועוד אך נראה שהאינפלציה לא תיעלם בקרוב. מה שגורם לנדל"ן להוות אלטרנטיבה אטרקטיבית ביחס לסוגי השקעות אחרות. בשנים האחרונות ראינו תשואות דו-ספרתיות גבוהות אוד בשווקי המניות והאג"ח שגרמו לעיתים להשקעות בנדל"ן (אולי מלבד ישראל ומלבד נכסים מסחריים כגון מרלו"גים או נכסים אחרים מעולם הלוגיסטיקה) להיראות פחות טוב.  בשנתיים האחרונות גימדו את התשואות החד-ספרתיות ובחלק מהמקרים השליליות שנראו בנדל"ן (לא כולל לוגיסטיקה). עתה כשהשווקים מתקררים ונראה כי כולנו נחזור לתשואות חד ספרתיות הנדל"ן חוזר להיות בטוחה רלוונטית יותר.

סביר להניח שנראה באירופה מה שרואים בישראל אחרי הקורונה ומגזר המשרדים יעלה על המסלול להתאוששות עם רמות ביקוש שגדלות בהדרגה. בהחלט ייתכן והתשואה תרד אם המחירים ירדו מעט אך נראה שדפוסי העבודה לא השתנו בצורה קיצונית והעבודה מהבית לא החליפה לחלוטין את המשרד, כמו גם הרגולציה שלא בהכרח עודדה זאת מה שהופך משרדים לנכס רלוונטי להשקעה.

כמו שציינו משקיעים אסטרטגיים צריכים להיות מודעים ולהכיר את הנדל"ן בתחום הלוגיסטי. דווקא התחום הזה יוכל בחלקו להציע גם השנה תשואות גבוהות בדומה לאלו שראינו בשנה שעברה. לרוב מדובר בנכסים שמציעים התקשרות ארוכת טווח עם ארגונים חזקים יחסית ובתשואה נוחה מאוד.

מה בעצם המצב הכלכלי ברמת המיקרו צריך לומר למי שמחפש השקעות נדל"ן בחו"ל? עליית האינפלציה והריבית לטווח קצר פירושה שתשואות האג"ח הממשלתיות עולות ברחבי העולם. האג"ח הגרמני ל-10 שנים הפך לחיובי, לראשונה מזה שלוש שנים, בתחילת 2022. עם זאת, תשואות אג"ח ריאליות, מדד לתשואות נדל"ן נותרו עדיין שליליות וסביר שהן גם יעברו לטריטוריה החיובית בקרוב.

בהשוואה למדינות אחרות בחו"ל דווקא בריטניה השיגה ביצועים נמוכים ברוב המגזרים, למעט לוגיסטיקה. כנראה כתוצאה מהתפתחות המסחר האלקטרוני ואי הודאות סביב הברקזיט. סביר להניח כי הפערים בין בריטניה ליתר היבשת ולארה"ב יצטמצמו ונראה אותה מדביקה את הפער בשנה הקרובה מה שיכול להפוך השקעות נדל"ן באנגליה לאטקרטיביות.


Posted

in

by

Tags: