אם קיים צירוף מקרים בטבע ?

הרבה פעמים בחיים יוצא לנו לשמוע משפטים כמו : אם היית לומד בצורה רצינית בוודאי שהיה לך ציון הרבה יותר טוב , או משפט אם היית מוותר על הנסיעה לחו"ל אז יכולת כבר לסיים שנה ראשונה באוניברסיטה !

משפטים אלו מעידים שאנחנו פשוט מגששים באפלה אנחנו לא יודעים מה יקרה אתנו בעוד רגע אנחנו חושבים שיש לנו יכולת לשלוט על העתיד על ההווה, אליבא דאמת שהאדם בעולם הזה מנוהל בצורה אבסולוטית על ידי כוחות הטבע !

בכל מערכת הטבע אין שום דבר שקורה סתם אין מקרה , גם אם איננו מזהים את החוקיות שפועלת במצב מסוים , אין זה משנה את העובדה שהיא קיימת , לו הכרנו באופן מושלם את כל המערכות של אדם כלשהו , הפסיכולוגיה שלו , הפיזיולוגיה, כל מה שפועל בו ומזיז אותו , יכולנו לחזות מראש מה תהיה תגובתו בכל מצב נתון , אמנם כלפי עצמו נראה לו שהוא מקבל החלטות , מחשב סיכונים והזדמנויות ובוחר כיצד לפעול , אבל אנחנו היינו כבר מבינים שלא כך הוא . זה רק נראה לו שהוא עצמאי , מפני שהוא לא מודע לכוחות שמנהלים אותו , האדם לא רואה ולא מרגיש כוחות שקיימים מסביבו בתוכו שפועלים ללא הפסקה , אלא מה שמרגיש האדם באמצעות חמשת חושיו החלשים זהו עולם צר וחלק קטן מהמציאות , לשם השוואה אם ניקח למשל בעל חיים הולך על ארבע , הוא מסוגל לראות ולהריח פי כמה וכמה מכול אדם !

אם נתבונן במהלך חייו של מישהו שנולד למשפחה מסוימת מהפרספקטיבה של בני ברוך, קיבל חינוך מסוים , צבא , טיול , לימודים , חתונה , ילדים וקריירה מפוארת . ממרחק השנים , כשאנשים מביטים לאחור על מה שעבר עליהם , נוצרת מין תחושה שהחיים גלגלו אותם קדימה דרך כל מיני מצבים ואירועים , והם בסך הכול הגיבו . נכון , כלפי העתיד תמיד יש תחושה שביכולתנו לקבוע לפחות חלק מהדברים כי בלעדיה לא היינו מסוגלים לחיות , אבל כלפי העבר , עם הצטברות ניסיון החיים מרגישים יותר ויותר שקרה בדיוק מה שהיה צריך לקרות .


Posted

in

by

Tags: